Recept: Lussebullar med kesella

Kände mig lite frusen förut så en fika med varm choklad och en lussebulle kändes perfekt. Inget värmer bättre än varm choklad.

Lussebullar med kesella, ca 30 stycken: 

5 dl mjölk
200  g smör
1 g saffran
1  burk kesella
1  ägg
1  krm salt
3  dl socker
50  g jäst
1  kg vetemjöl (ca 1,7 liter)

Smält smöret på låg värme i mjölken. När mjölken svalnat till fingervarmt rör i saffranet. Smula gästen i en bunke och rör i lite av vätskan tills jästen smält. Häll på resten av vätskan. Blanda i salt, socker, ägg, kesella och mjöl till en blank och smidig deg. Låt jäsa i bunken under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
Sätt ugnen på 225°. Knåda degen igen på bakbordet och forma till valfria önskemål. Låt jäsa på plåt en gång till i ca 20 minuter.

Pensla bullarna med uppvispat ägg, dekorera med russin och grädda i ugnen i 5-15 minuter, beroende på brödens storlek. Låt kallna på galler under bakduk.




Kommentarer
Postat av: michaela

Mumma, vad sugen jag blev. Men jag far allt halla mig i ytterligare en vecka innan det blir nagon lussebulle for min del. :)

2008-12-13 @ 19:19:25
Postat av: Recept och bakrecept

Snart är det lussekattsbakning för mig också.



Hittade ett annat toppen<a href="http://bakrecepten.se/lussebullar-lussekatter-recept/">recept på lussekatter</a> som jag också har lagt upp på min blogg.



Fin blogg!

2009-11-07 @ 13:26:22
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Stella Kei Store