Har du upphovsrätten till alla bilder du publicerar?

Jag har väl egentligen alltid vetat att det inte är helt okej att publicera bilder om man inte har upphovsrätten till dem. MEN jag har på långa vägar inte haft all kunskap jag behövt i den frågan, innan jag började blogga. Jag har faktiskt trott att om man skriver ut tydligt namn och länkar så är det okej. Många webbsidor tycker det är positivt att bloggare inspirerar och tipsar om deras produkter, men inte alla! I en artikel på METRO kan man läsa om de, som de själva skriver, glasklara reglerna som gäller:

Det är förbjudet att använda bilder som man inte har upphovsrätten till.


Varje gång en bloggare (vilket även jag har gjort) lägger ut en bild som inte är våran egen, kan man få hem en fet räkning, var det då värt att använda den där bilden?
Självklart tycker jag det är tråkigt, det blir mycket svårare och krångligare att blogga om webbsidors sortiment men på samma gång förstår jag. Det är inte okej att använda eller sno andras material utan att fråga om det är ok, det hade inte jag velat iaf!

Eller? 
Ska man strunta i det? är chansen stor att just jag (eller du) åker dit? Är det mer en fråga om moral och isf hur mycket moral har vi egentligen i dagens egocentriska samhälle? 

Kommentarer
Postat av: Hem och Lycka

Jag frågar faktiskt alltid innan jag publicerar en bild på min blogg. Men ser att jag nog är rätt ensam om det..



Grattis - du vann slickepotten och sleven i min tävling! Maila mig dina adressuppgifter så kommer de på posten.

2008-10-21 @ 15:06:16
URL: http://hemochlycka.blogspot.com
Postat av: Ida

Hej.



Det var en fin gest att du frågade! Vi är av den skaran som tycker det är OK. Vi har tom skrivit ut i våra villkor på hemsidan "låna gärna bilder men kom ihåg att ange källan".



Ida på Wardrobe

2008-10-27 @ 12:17:52
URL: http://shopblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Stella Kei Store